home&trends - logo
U bevindt zich hier: nl - Vastgoednieuws

“VERKOPEN JULLIE OOK WEKELIJKS WONINGEN? ZIJ WÈL…!”

IEDEREEN VASTGOEDMAKELAAR!

Soms zou men geneigd zijn dat te denken. Een huis verkopen lijkt wel een fluitje
van een cent, enfin van heel veel centen. De job ziet er – van heel veraf bekeken
dan – doodsimpel uit. Net zoals in iedere voetballiefhebber een uitstekende trainer
van een topploeg zou schuilen of in iedereen die graag met vakantie gaat, een door
de wol geverfde reisagent. Waarom je eigen zaak niet bepleiten voor de rechtbank? Je
vinger zelf in de plaaster steken wanneer je die gebroken hebt?
In sommige gevallen vinden we het absurd om niet de vakkennis van een vakman/
vrouw in te roepen, in andere gevallen heerst soms twijfel. Zijn huis verkopen zit bij
velen in deze laatste categorie. Waarom dat eigenhandig doen? Misschien zijn de betrokkenen wel negatief beïnvloed omdat er nog altijd beunhazen op de markt rondlopen
die een bron van gemakkelijk geldgewin zien in de verkoop van andermans
huis. Dat hoeft slechts af en toe, want voor zichzelf nemen ze doorgaans een royale
commissie. Het zijn dergelijke vaak niets of niemand ontziende types die de reputatie
van de beroepsernstige vastgoedmakelaar hoegenaamd geen goed doen.

De Beroepsinstituut voor Vastgoedmakelaars doet alles om de valsspelers eruit
te halen, maar dat is in de praktijk niet zo’n gemakkelijke opdracht. Het instituut erkent zelf slechts makelaars die met goed gevolg het parcours van een driejarige opleiding annex minstens een jaar stage afgelegd hebben. Eenmaal in functie krijgen erkende makelaars ook nog geregelde controles of ze hun werk wel uitvoeren zoals het hoort. Ze dragen immers hun specifieke verregaande juridische aansprakelijkheid en daarnaast hebben deze makelaars ook een deontologische code onderschreven waarvan ze in geen geval mogen afwijken.

De verkoop van een woning is een operatie die, naast onmiskenbare commerciële eigenschappen, ook een hoge mate van techniciteit vergt. Niet alleen wat de woningen zelf betreft, maar zeker ook wat betreft het almaar stijgend aantal formaliteiten die om het hoekje komen kijken. Zoals het bodemattest, het energieprestatiecertificaat, de keuring van de elektrische installatie, het postinterventiedossier, en nog vele andere documenten
die telkens bij verschillende instanties dienen aangevraagd.

We beklagen de particulier die dat zelf allemaal moet zien op te hoesten, terwijl bij de erkende makelaar al die dingen gewoon tot de service behoren. Plus – heel belangrijk! – een prijsschatting die conform is aan de werkelijke marktwaarde. De risico’s van onrealistische prijzen zijn bekend: wie overschat, riskeert het pand figuurlijk te ‘verbranden’; wie onderschat, mag de makelaar sowieso dankbaar zijn voor de prijscorrectie. Bovendien is de makelaar een buffer ingeval van een goed bod; hij/zij geeft aan de eigenaar de tijd om na te denken hierover, tenzij deze laatste op
voorhand een mandaat daartoe gegeven heeft.

Daar komt bij dat de erkende vastgoedmakelaar over een uitgebreid netwerk beschikt van kandidaten die op de geschikte vastgoedtransactie wachten. Indien nodig doet de makelaar ook een zeer gerichte keuze om het pand in kwestie in de juiste media te publiceren. En zo komen we meteen uit aan deze Home & Trends als één van die gespecialiseerde media. Dit magazine richt zich immers niet alleen tot het brede publiek dat warm loopt voor vastgoed en de lifestyle die daarmee verband houdt. Het wordt verspreid niet enkel als print, maar via alle hedendaagse communicatiemiddelen.

Home & Trends wil tegelijk ook een kwalitatieve toetssteen zijn voor de betere zaken. Deze strategie wordt nog eens versterkt door de aanwezigheid van ons magazine op belangrijke vastgoedbeurzen en op evenementen als het jaarlijkse Optima-tennistornooi.
Het spreekt bijgevolg voor zich dat alleen erkende makelaars die zich in de voorbije
jaren ruimschoots bewezen hebben, weerhouden worden in Home & Trends.



Deel dit artikel!