home&trends - logo
U bevindt zich hier: nl - Vastgoednieuws

Geschikte vakantiewoning aan zee vinden is poepsimpel

Het gedrag van de vakantieganger aan zee is de jongste jaren fel veranderd. De trend is al jaren om meer vakanties voor kortere periodes te nemen. Vaak is de hunker naar enkele dagen aan zee een impulsbeslissing, een ‘last minute’ ingeving. Als je dan nog moet beginnen zoeken naar een geschikte vakantiewoning, dan had je daar tot voor kort een vette kluif aan.

Met de klantvriendelijke zoekmachine van CIB Vlaanderen is zoiets voortaan bij wijze van spreken een fluitje van een cent. Het globale aanbod is immers verzameld op de kersverse website logerenaanzee.be. Deze site is ook beschikbaar voor niet-Nederlandstaligen via logeralamer.be, urlaubammeer.be of seasiderentals.be.

Diverse criteria zijn aangeduid om tot je ideale vakantiestek aan zee te komen: je kiest op de homepage een badplaats, het type vakantiewoning, de verblijfsduur, het aantal personen, het aantal slaapkamers. De selectie kan verder verfijnd worden volgens de prijs, de beschikbaarheid, de ligging van het gezochte pand, de faciliteiten, enz.

“Logeren aan zee” geeft bovendien een overzichtje van de bezienswaardigheden én van de evenementen per badplaats. Ook de verhuurkantoren zelf staan er op met alle nodige specificaties. Ze presenteren ruim 8000 kwaliteitsvolle vakantiewoningen, want stuk voor stuk beantwoorden deze woningen aan de vereisten inzake veiligheid, comfort en hygiëne, zoals voorgeschreven door het Toeristisch Logiesdecreet.

Dit titanenwerk werd gerealiseerd door CIB-Vlaanderen, samen met Westtoer en met steun van het Impulsprogramma Kust van de Vlaamse overheid. Het economisch belang van dit initiatief voor de kusteconomie kan niet onderschat worden. Wel is het zo dat er de jongste jaren een duidelijke verschuiving van een huurmarkt naar een koopmarkt waarneembaar is aan onze kust. Dat wil zeggen dat het aantal tweede verblijven aan onze kust meer dan verdubbeld is in het bestek van enkele jaren.

Een andere (logische) vaststelling is dat door de tendens naar kortere vakanties de gemiddelde huurperiode gedaald is. Dit gemiddelde bedraagt wel nog steeds 13,1 nachten aan onze kust, die daarentegen wel expliciet tot een vierseizoenskust uitgegroeid is. Kijk maar naar de fantastische toeloop tijdens de recente krokusvakantie.

Dat betekent dat de commerciële logies van bijzonder belang blijven. Volgens de statistieken van KiTS (Kunst Indicatoren Toeristisch/Statistisch) waren er in 2012 van de 30,9 miljoen geboekte overnachtingen aan onze kust 45,9 % commerciële logies. Dat is de grootste schijf, want 42,8 % bestond uit tweede verblijfgebruik van vakantiewoningen en de overige 11,3 % uit tweede verblijfgebruik van vaste standplaatsen (vooral campings).

Die 45,9 % commerciële logies vertegenwoordigen ruim 14,2 miljoen overnachtingen. Van dat pakket wordt twee derden verhuurd, t.t.z. voor 30,1 % door toeristische verhuurkantoren en 32,8 %  via de eigenaar of een derde. Pas daarna volgen hotels (15,6 %), logies voor doelgroepen (9,5 %), vakantieparken (7,1 %), enz.

Wat is nu de meerwaarde van een verhuurkantoor? Er zijn drie grote elementen: het professioneel advies, de info & de service die je enkel daar aantreft; de vakantiewoningen zijn gecontroleerd door de overheid, wat een kwaliteitsgarantie betekent; en de verhuurkantoren vormen een aanspreekpunt ter plaatse niet alleen voor onthaal, maar ook ingeval van problemen tijdens het verblijf. Indien je bijvoorbeeld problemen hebt met de afvoer en de particuliere eigenaar woont ver weg, dan schiet je daar bitter weinig mee op…

Logeren aan Zee beantwoordt aan de stijgende behoefte van de toerist om zijn logies online te boeken. Tegelijk vormt deze website een belangrijke inhaaloperatie t.o.v. landen waar zoiets al langer bestaat, zoals Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Bovendien zal logerenaanzee.be als geïntegreerde boekingsmodule ook via widgets aanwezig zijn op andere sites, zoals die van diensten van toerisme, Toerisme Vlaanderen of dekust.be.

 



Deel dit artikel!