Home en Trends - Editie 48 - 2017

Het einde van het jaar, enkele dagen alvorens we ons lichaam volproppen met al dat lekkers, ons even niet schuldig hoeven te voelen over die extra kilo en waarbij wellicht 70% van de bevolking goede voornemens maakt en vol goede moed 2018 instapt. Vorige week vroeg een klant of wij ons soms niet Sinterklaas voelden. Sinterklaas? Ja, jullie zorgen voor oplossingen en helpen mee aan het geschenk waar velen van dromen.. 2017 LOOPT OP ZIJN EINDE. Zelf staan wij daar niet altijd bij stil. Het is onze job, onze taak om vol over- tuiging op een menselijke en begripvolle manier om te gaan met ieders situatie. Uiteraard halen wij enorm veel voldoening wanneer opnieuw een tevreden klant ons kantoor verlaat. We contacteerden een klant en vroe- gen hen hoe zij hun traject binnen iFinco ervaarden. Met de tranen in onze ogen Mijn vriend en ik kochten in 2016 een woning na een relatie van 9 jaar. We kozen voor een woning waar we zelf nog konden aan verbouwen om het naar eigen smaak in te richten, maar ook omwille van financiële re- denen, we hadden immers geen budget om een nieuwbouwwoning te plaatsen. De zoektocht naar centen om ons droomhuis te financieren kon beginnen. Klassiek gingen we naar onze huisbankier, waar we via onze ouders al jaren klant waren. Als totale leken in heel dit traject konden we bijna niet anders dan vertrouwen wat onze huisbankier zei, het enige wat ons interesseerde was hoeveel we nu maandelijks gingen moeten betalen om die droom werkelijkheid te laten worden. Onze ouders vertelden ons dat we zeker voor een vaste rentevoet moesten kiezen, al de rest ging de bankier en de notaris wel regelen. We ontvingen van onze huisbankier een rentevoet en een aflossingstabel, kregen daar (voor ons) moeilijke woor- den naar het hoofd geslingerd waarvan ik mij er de helft niet meer van herinner maar mandaat, hypotheek , dossierkosten, erelonen, aktekosten waren er zeker een deel van. Overdonderd door al deze zaken kwam onze twijfel. Hoe gaan we dat in godsnaam allemaal betalen? Wat willen al deze termen zeggen en vooral wat moet ik met al deze informatie? De vriendelijke bankier zei ons ons volgende week te contacteren want de tarieven gingen wellicht nog dalen. Vergelijken Met onze rentevoet op zak, een hoofd vol vragen en onzekerheden gin- gen we terug langs bij onze ouders. Mijn vader ging wel eens bellen naar de kantoordirecteur of die rentevoet niet beter kon maar daarmee waren onze vragen niet opgelost. Ergens anders dan ook maar eens informatie gaan vragen? Mijn vriend en ik maakten een afspraak bij een andere bank, meteen langsgaan ging niet, een afspraak de volgende maandag kon wel. Tijdens ons gesprek met deze bankier zakte de moed verder in onze schoenen, we hadden niet genoeg spaargeld en dat was nodig omdat we nog nooit klant waren geweest bij die bank , bovendien vond de bankier onze verbouwplannen te risicovol, opnieuw een rentevoet en een aflos- singstabel rijker namen we contact op met de vastgoedmakelaar om na te gaan of we onze aankoop konden annuleren zonder kosten en gebruik te maken van de opschortende voorwaarden. Kredietmakelaar wat? De vastgoedmakelaar stelde ons gerust en beantwoorde meteen een aan- tal vragen die we hadden. Hij stelde voor om bij een kredietmakelaar te gaan. Een Kredietwat? Een kredietmakelaar, iemand die een samenwer- king heeft met de meeste banken en kredietmaatschappijen in België , u juridisch, fiscaal en tariefmatig gratis advies geeft en je helpt bij elk as- pect van je aankoop. Mijn vriend en ik hadden hier nog nooit van gehoord, na wat opzoekwerk kwamen we terecht bij iFinco. De dag erna om 19uur konden we al langsgaan, ondertussen hadden we al heel wat tijd en ver- lof gestoken in deze zoektocht waar we bijna niet meer in een oplossing geloofden. Het onthaal bij iFinco was vriendelijk en correct maar vooral meteen ge- moedelijk. We voelden ons meteen op de een of andere manier op ons gemak. Het moderne kantoor straalde vertrouwen en rust uit. Mathias stak van wal en stelde even kort voor wat hij deed en kon bete- kenen voor ons maar stelde vooral veel vragen en gaf ons het vertrou- wen terug die we waren verloren, ik had wellicht een glimlach tot achter mijn oren. Haarfijn werd ons op papier uitgelegd welke stappen we gin-

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MjE=