Home en Trends - Editie 59 - 2018

I Finco was prominent aanwezig op de BIS- beurs in de Gentse expo en had daar heel wat persoonlijke gesprekken met kandi- daat-kopers. Leerrijke gespreken, geeftMathias Cooreman – de kopman van iFinco – toe. ‘Op basis van de vele gesprekken die we hadden met klanten en kandidaat-klanten hebben we vastgesteld dat er nog steeds heel wat misver- standen bestaan over de rol van de kredietma- kelaar,’ aldus Mathias. ‘Op de BIS-beurs hebben we dat beeld gelukkig serieus kunnen bijstellen. Maar dat willen we toch ook eens doen naar het grote publiek: al die mensen die niet op de BIS-beurs geraakten.’ Misverstand 1: Een kredietmakelaar, dat is iets voor ‘de pro- bleemgevallen’ ‘Zeker de meest voorkomende misvatting,’ zegt Mathias. ‘De tijden dat de kredietmakelaar en- kel bestond voor de moeilijke dossiers ligt al jaren achter ons. De sector heeft zich ont- wikkeld tot een volwaardige gesprekspartner voor iedereen, zonder onderscheid. Het is al lang niet meer zo dat voorbeeldige klanten bij de grootbanken terechtkunnen en mensen die om de een of andere reden een verleden mee- slepen zijn aangewezen op kredietmakelaars. Integendeel zelfs. Dewaaier aanmogelijkheden die iFinco vandaag heeft, is zo breed dat we zelfs die trouwe, voorbeeldklanten van die paar grootbanken vaak een beter voorstel kunnen doen dan de vertrouwde grootbank waar ze al jaar en dag klant zijn. Waaraan dat ligt? Tja, een grootbank heeft een product dat moet verkocht worden en neemt dat als vertrekpunt. Een onafhankelijk kredietmakelaar luistert eerst en vooral naar wat de klant nodig heeft. Op basis van die input evalueren wij welk product het beste bij de klant past én bij welke kre- dietmaatschappij we dat product aan de beste voorwaarden kunnen krijgen. Trouwens, ook goed om weten, is dat de grootbanken sinds de bankencrisis van 2008 moeten voldoen aan de strenge Basel III-normen, waardoor ze hun acceptatievoorwaarden ook erg verstrengd hebben. Ze zullen dus sneller een negatieve beoordeling geven aan een kredietaanvraag. Wij werken met partners waar die kaarten an- ders liggen. Misverstand 2: Ik moet er een hoop geloop bijnemen én mijn zichtrekening veranderen ‘Nog zo’n misperceptie,’ lacht Mathias. ‘Klan- ten hoeven hun zichtrekening helemaal niet te veranderen en met dat geloop valt het al helemaal ontzettend mee, want wij zorgen er net voor dat mensen minder van hot naar her moeten. Wij luisteren naar wat ze nodig heb- ben en maken dan voorstellen bij verschillende kredietaanbieders, diewe onderling vergelijken. Als kredietmakelaar hebben we toegang tot een uitgebreid netwerk aan banken, krediet- en verzekeringsmaatschappijen die niet altijd bekend zijn bij het grote publiek, maar die wel zeer mooie en betere alternatieven bieden voor de producten van die enkele grootbanken. Dat opzoekwerk, het heen en weer communiceren, alle voorstellen vergelijken… het is allemaal werk dat de klant zelf niet meer hoeft te doen. Verlof opnemen om tijdens de – meestal erg beperkte – kantooruren van de grootbanken te gaan praten over een financiering is ook al niet meer nodig.Wij zijn beschikbaarwanneer je ons nodig hebt, ook al is dat na de klassieke werk- uren. Twee weken wachten op een afspraak is al helemaal uit den boze.We hebben een uiterst gebruiksvriendelijk online platform (www.ifinco. be) waar je zelf al een eerste simulatie kan maken. Maar belangrijker nog: op dat platform zit ook een chatbox. Je kan je vraag meteen stellen en wij beantwoorden ze ook meteen.’ Misverstand 3: Een kredietmakelaar hanteert superdure ren- tevoeten en rekent een hoge commissie aan ‘Ik begrijp dat mensen zoiets denken,’ reageert Mathias, ‘maar hier is dus werkelijk niets van aan. Het banklandschap is inmiddels zoveel geëvolueerd en het blijft veranderen. Er zijn veel meer kredietmaatschappijen dan vroeger en die vechten elk voor hun marktaandeel. En hoe doe je dat? Niet door fikse rentevoeten en hoge commissies te presenteren aan de klant. Hoe meer spelers, hoe meer concurrentie, en dat is altijd een goede zaak voor de klant. De maatschappijen uit iFinco’s netwerk zijn qua tarief minstens even concurrentieel als de hui- dige rentevoeten van de grootbanken. Meer nog: doordat wij als makelaar geen verplichting hebben tegenover één enkele broodheer, hoe- venwe onze klanten ook geen dure bijkomende producten op te leggen, zoals een brand- en schuldsaldo-verzekering. Ook voor die polissen schuimen wij de markt af, zodat we de klant het allerbeste tarief kunnen voorleggen. Bij de grootbanken is de scherpe rentevoet die je krijgt vaak omgekeerd evenredig met de dure en verplichte nevenproducten, waardoor je voordeel al snel verholen nadeel is. Dat is niet zo bij iFinco.’ Conclusie ‘iFinco heeft zoveel meer te bieden danmensen denken,’ besluit Mathias Cooreman. ‘Wij zijn een one-stop-shop, die de klant een voorstel op maat biedt tegen het scherpste tarief op de markt. Naast een sterke online poot – onmis- baar in deze digitale tijden – verwennen we onze klanten ook met een smetteloze service en heel veel nazorg. We gaan zelfs mee wanneer de akte verleden wordt bij de notaris. En last but not least: we staan onze klanten ook graag bij met advies dat je niet bij verwacht bij een kredietmakelaar: bouwtechnisch, juridisch en fiscaal. Dat kunnenwe dankzij de samenstelling van ons team. Wij hebben specialisten in huis voor al die verschillende materies.’ Dat een kredietmakelaar toch i ets is voor probleemgevallen, ho ort Mathias Cooreman van iFinc o vaker dan hem lief is. Want: niets is minder waar natuurlijk. Blijkt overigens dat er wel meer misverstanden bestaan over onafhankelijke kredietmakelaars. Tijd om die voor eens en altijd de wereld uit te helpen, dachten wij zo. iFinco is bereikbaar via 09/224.22.22 of info@ifinco.be . Je kan ook rechtstreeks bellen met één van de volgende contact- personen: Mathias Cooreman 0476/42.76.78 Elke De Vos 0477/ 76.97.23 Heidi Carette 0472/69.33.51 Morgan Keukelier 09/224.22.22 iFinco krediet & verzekeringsmakelaars fsma 115954 A ondernemingsnummer BE 0652.774.663

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MjE=